Jumaat, 16 November 2012

*mawaddah 25- Apa Itu Tabarruj??*






*Apa Itu Tabarruj*

Assalammualaikum sahabat2x...
Ya ALLAH rasa sudah lama blog ini ditinggalkan...puh3x...dh bersawang rupa2xnya...hmm..
Sebenarnya hari ini sahabat ana ada bertanya mengenai TABARRUJ...InsyaALLAH ana blh terangkan serba sedikit mengenai tabarruj..InsyaALLAH wa biiznillah..


Pengertian Tabarruj,

Imam Ibnu Mandzur, dalam Lisaan al-’Arab menyatakan; “Wa al-tabarruj: idzhaar al-mar`ah ziinatahaa wa mahaasinahaa li al-rijaal (tabarruj adalah menampakkan perhiasan dan anggota tubuh untuk menarik perhatian laki-laki non mahram.”

Di dalam kitab Zaad al-Masiir dinyatakan; “Tabarruj, menurut Abu ‘Ubaidah, adalah seorang wanita menampakkan kecantikannya. Sedangkan menurut al-Zujaj; tabarruj adalah menampakkan perhiasaan, dan semua hal yang bisa merangsang syahwat laki-laki…

Sedangkan sifat-sifat tabarruj di jaman jahiliyyah ada enam pendapat; pertama; seorang wanita yang keluar dari rumah dan berjalan diantara lelaki. Pendapat seperti ini dipegang oleh Mujahid. Kedua, wanita yang berjalan berlenggak-lenggok dan penuh gaya dan genit. Ini adalah pendapat Qatadah. Ketiga, wanita yang memakai wangian. Pendapat ini dikemukakan oleh Ibnu Abi Najih. Keempat, wanita yang mengenakan pakaian yang terbuat dari batu permata, kemudian ia memakainya, dan berjalan di tengah jalan. Ini adalah pendapat al-Kalabiy. Kelima, wanita yang mengenakan kerudung namun tidak menutupnya, hingga anting-anting dan kalungnya terlihat…..

Melalui pemahaman terhadap dalil-dalil yang telah disebutkan, maka tindakan tabarruj seorang wanita dalam hukum syara’ adalah setiap upaya mengenakan perhiasaan ataupun menampakkan perhiasaan dan kecantikannya yang mampu mengundang pandangan lelaki non mahram untuk memperhatikan dirinya (idzhaar al-ziinah wa al-mahaasin li al-ajaanib) Sedangkan berhiasnya seorang isteri di hadapan suaminya; atau berdandannya seorang isteri ketika ada di rumah, adalah tindakan yang diperbolehkan tanpa ada khilaf (perbedaan pendapat). Tabarruj adalah perbuatan haram dan berbahaya bagi kehidupan kaum muslim. Sudah seharusnya setiap muslimah memahami makna tabarruj ini, sehingga mereka dapat memperhatikan pakaian, perhiasan, "perfume", gaya berjalan (sikap tubuh), asesoris yang mereka gunakan pada pakaian mereka agar tidak menarik dan mengundang pandangan lelaki non mahram kepada dirinya. Kerana jika hal tersebut berlaku, maka perbuatan tersebut termasuk tabarruj.

Wallahu’alam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

BisMillahhirahmanirahim

Terdapat ralat dalam alat ini
Terdapat ralat dalam alat ini

Daily Calendar